loading...
logo fakulty

Charakteristika výstupů projektu

Projekt poskytuje unikátní náhled na problematiku regionálních disparit v České republice. Unikátní je především kvůli územnímu detailu a způsobu vytěžování dat, které státní správa shromažďuje a jež mohou být dobrým základem pro plánování, monitoring a vyhodnocení socio-ekonomické situace v regionech. Autoři si kladli za cíl vyvinout a aplikovat inovativní metodické postupy pro opakovatelné a spolehlivé vyčíslení průměrných čistých peněžních příjmů domácností v malých územích, a to v nominální hodnotě těchto příjmů a v jejich reálné hodnotě, resp. regionální paritě kupní síly (se zohledněním životních nákladů obyvatel v daném území, tzv. cenových hladin).

Navržené postupy umožňují časové a prostorové srovnání čistých peněžních příjmů obyvatel v nominální hodnotě a v regionální paritě kupní síly, jakož i nákladů na život v malých územních jednotkách, kde podobné indikátory dosud nebyly dostupné. Jedná se především o území

  • 393 správních obvodů obcí s pověřeným obecním úřadem (SO POÚ),
  • 206 správních obvodů obcí s rozšířenou působností (SO ORP),
  • území integrovaných teritoriálních investic (ITI),
  • území místních akčních skupin (MAS) .

Metodické postupy reflektují požadavky na technickou opakovatelnost a ekonomickou udržitelnost, jelikož jsou založeny na vytěžování velkých dat státní správy, jejichž sběr je spolehlivý a pravidelný. Výsledky vlastního výzkumu vč. mapových podkladů a odborných komentářů a příkladů využití jsou veřejně dostupné na webovovém portálu. Výstupy jsou odborníkům sdíleny ve formátech otevřených dat.

Ve spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj jsou výsledky autorského kolektivu využívány v regionální politice, která se čím dál více opírá o data a fakta. Konkrétně v politice regionálního rozvoje našla uplatnění v rámci:

  • monitoringu Strategie regionálního rozvoje České republiky 2021 ,
  • územně analytických podkladů a monitoringu rozvojových strategií územní dimenze místních akčních skupin,
  • územně analytických podkladů krajů a obcí s rozšířenou působností,
  • územně analytických podkladů a monogoringu rozvojových strategií územní dimenze ITI.

Publikace územně detailnějších údajů o příjmech a životních nákadech obyvatel v malých územích má však význam i z několika dalších možných hledisek, např.:

  • Česká veřejnost se zajímá, jak si žije ve srovnání s jinými zeměmi, podobně má zájem o srovnání s jinými regiony/obcemi vlastní země. Tyto informace pak může zahrnout do důležitých strategických rozhodování, např. o místě pobytu v kontextu s příležitostmi, které tamní pracovní trh nabízí.
  • Informace o výši životních nákladů v kontextu s příjmy je důležitá také ve vztahu k řadě regionálních a celonárodních nástrojů realizace hospodářských a sociálních politik, jako jsou investiční pobídky, rozvoj infrastruktury, přerozdělování národních veřejných prostředků, směřování evropských dotací, úroveň sociálních dávek či minimálních důchodů.
  • Individuální zaměstnavatelé mohou regionální cenové úrovně promítat do místních platů, resp. transparentněji rozhodovat o výši platů v pobočkách lokalizovaných v jiných regionech.

Dekompozice nominálních čistých peněžních příjmů umožňuje časové a prostorové srovnání s ohledem na typy příjmů, jimiž jsou:

  • příjmy ze závislé činnosti (mzda, plat),
  • příjmy z podnikání,
  • příjmy z nepojistných dávek sociální podpory a podpory v nezaměstnanosti,
  • příjmy z pojistných dávek nemocenského pojištění,
  • příjmy z důchodového pojištění,
  • ostatní příjmy (z pronájmu, kapitálového majetku, prodeje majetku apod.).

Dekompozice regionálních cenových hladin umožňuje prostorové srovnání životních nákladů v regionech dle klasifikace individuální spotřeby CZ COICOP, tj. dle následujících spotřebních výdajů domácností:

  • CZ COICOP 01 – Potraviny a nealkoholické nápoje
  • CZ COICOP 02 – Tabák a alkoholické nápoje
  • CZ COICOP 03 – Odívání a obuv
  • CZ COICOP 04 – Bydlení, voda, energie, paliva
  • CZ COICOP 05 – Bytové vybavení, zařízení domácnosti, opravy
  • CZ COICOP 06 – Zdraví
  • CZ COICOP 07 – Doprava
  • CZ COICOP 08 – Pošty a telekomunikace
  • CZ COICOP 09 – Rekreace a kultura
  • CZ COICOP 10 – Vzdělávání
  • CZ COICOP 11 – Stravování a ubytování
  • CZ COICOP 12 – Ostatní zboží a služby
Ekonomická fakulta Technické univerzity v Liberci